کلاس های چند پایه به کلاس های اطلاق می شود که دانش آموزان چند پایه تحصیلی، به همراه یک معلم در کلاس درس حضور پیدا می کنند. مطابق با آمار وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر نزدیک به 50 هزار کلاس درس چند پایه در کشور وجود دارد که به صورت تقریبی حدود 700هزار دانش آموز در این کلاس ها مشغول به تحصیل هستند. بنابراین با عنایت به این آمار در نظام آموزشی کشور، وجود کلاس های چند پایه واقعیتی اجتناب ناپذیر است که بایستی توسط متولیان نظام آموزشی برای آن برنامه ریزی کرد. چرا که در حال حاضر، شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری و وجود مشکلات و مسایل متعدد مالی و اقتصادی عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاس های تک پایه محدود می سازند و سبب گسترش کلاس های چند پایه  شده اند، با این شرایط، لازم و ضروری است که برای کیفیت بخشی به کلاس های چند پایه اقدامات لازم و اساسی صورت پذیرد. بر این اساس، پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (PCK)در کلاس های چندپایه، اهداف ذیل را دنبال می کند: آشنایی با رویکردها و راهبردهای نوین یاددهی یادگیری در کلاس های چند پایه، آشنایی با شیوه های مرسوم و مطلوب مدیریت کلاس و برنامه ریزی در آموزش کلاس های چندپایه، آموزش کلاس های چند پایه در زیست بوم نوین،  تشریح مبانی برنامه درسی در کلاس های چند پایه، اطلاع یافتن از آخرین یافته های آموزشی و پژوهشی در ارتباط با کلاس های چندپایه و.... 

 

 در همین راستا خداوند بزرگ را شاکریم که این توفیق و افتخار را نصیب دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه نموده است که با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کشور میزبان و برگزارکننده پنجمین همایش ملی کلاس های چندپایه باشد. لذا از کلیه اساتید، پژوهشگران، معلمان و دانشجو معلمان علاقمند به تربیت معلم دعوت می نماییم تا در این رویداد ارزنده علمی-پژوهشی شرکت نموده و با ارسال آخرین دستاوردهای خود در حوزه کلاس های چندپایه به غنای هر چه بیشتر این همایش بیفزایند و با تبادل یافته‌های جدید علمی ارزشمند و تجربیات مفید و موثر خود، همراه و یاری رسان برگزارکنندگان این همایش باشند. امید است این رخداد علمی فرصتی را برای بهسازی حرفه ای معلمان در کلاس های چند پایه  فراهم کند تا بتوانند با اختیار رویه های سنجیده و فکورانه، موجبات اثرات  مثبت در نظام آموزش مدرسه ای باشند و همچنین بستری مناسب برای بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه کلاس های چند پایه فراهم کند.

 

 

                                                                                  دکتر مرزبان ادیب منش

                                         دبیر علمی پنجمین همایش ملی دانش آموزش محتوا (PCK)در کلاس های چندپایه